lacoste shoes online christian louboutin boots cheap basketball shoesNike mens shox moncler down jackets UGG ?u[?c ?i?Āugg australia boots moncler shop ugg roxy tall ugg cardy russia.se - ryssar, moskva, Lära sig om ryssland, vitryssland, Belarus, ukraina
                 
www.russia.se
 
Fakta
Ambassad
FAQ
Turism
Resa
Lettland


Statsskick: republik
Yta: 64 589 km2
Huvudstad: Riga (950 000 invånare; uppskattning 1998)
Högsta berg: Gaizinkalns ( 312 m ö h)
Viktigaste floder: Daugava, Venta, Lielupe och Gauja
Största sjöar: Lubans, Razna, Engure, Usma och Burtnieks
Invånarantal: 2,38 milj (2000)
Invånare/km2: 37 (2000)
Naturlig befolkningstillväxt: -0,6 % (1997)
Läs- och skrivkunnighet: i det närmaste 100 %
Folkgrupper: 56 % letter, 30 % ryssar, 4 % vitryssar, 2,7 % ukrainare, 2,6% polacker, 1,3% litauer (1999)
Språk: lettiska är officellt språk; ryska, vitryska, ukrainska, polska med flera är minoritetsspråk
Religion: runt hälften av letterna bekänner sig inte till någon religion, ca 20% är lutheraner, ca 20% är katoliker, ca 5% är rysk-ortodoxa och ca 5% tillhör öriga religioner
BNP/invånare: 2 610 US dollar (1998)
Olika näringsgrenars andel av nationalinkomsten: jordbruk 5 %, industri 29 %, service och övrigt 66 % (1998)
Naturtillgångar: torv, dolomit, kalksten, gips, sand och lera, skog, bärnsten, olja, gas
Viktigaste exportvaror: timmer och trävaror, kläder, metaller, maskiner, livsmedel
Valuta: 1 lats (plural lati) = 15,56 SEK (februari 2001)
Medlemskap i internationella organisationer: Baltiska församlingen, Baltiska rådet, Europarådet, FN, IMF, WTO, EAPC, OSSE, PFF, Östersjörådet

Uppgifterna är hämtade ur Länder i fickformat nr 507 om Lettland som utkom i april 2001.




 


Bli först att kommentera denna sidan!

Kommentera innehållet på denna sidan

NYHET!!
Speciellt för dig med frågor om skolarbete!

Rubrik:
Text:
Signatur:
E-post: (Frivilligt. Publiceras EJ.)
 
Kontrollkod:
  Superlätt fråga!
Den svenska flaggan har två färger, den ena är blå och den andra är ...
 
 
   
  Produktion: SysCare -- Vi hjälper företag att hitta och utveckla sin
identitet på Internet. Se mer på hemsidan www.syscare.se